EEM Groepenkasten

Aanleg Zuiderzeelijn geeft het Noorden vleugels naar de toekomst

zuiderzeelijn hsl hogesnelheidslijn trein-magneettreinAls onze overheid echt iets voor het Noorden wil gaan doen en wat willen gaan betekenen worden de plannen voor een super snelle treinverbinding met het Noorden en door trekken naar Bremen en Hamburg weer snel voorgelegd aan de Tweede Kamer.

Lambert Zwiers directeur van VNO –NCW kwam hiermee voor de dag in Cassata RTV Drenthe.

Dom om akkoord te gaan een tijd geleden met een genoegdoening van 2 miljard, en de aanleg van de Zuiderzee spoorlijn daarmee van de baan zou zijn.

De gemeente Emmen gretig aan de slag ging om Wildlands Adventure Zoo, het Atlas theater en het nieuwe Raadhuisplein te gaan bouwen, en wat te denken van de tunnel met de mooie kunstzinnige verlichting ook aangepakt kon worden.

Dat alles had niet betaald kunnen worden zonder een deel van de verstrekte compensatie juist hiervoor te gaan gebruiken. Dit zijn dus geen zaken die Wakker Emmen allemaal zou hebben geregeld zoals ze de burgers nu proberen voor te houden.

Ook de aanpak van de buitendorpen zijn en waren allang zaken die reeds ver voorbereid waren door een vorig college waar helemaal Wakker Emmen niet de meerderheid van het college hadden.

Ook andere gemeenten in het Noorden besteden een deel van het geld op tal van manieren toen.

Provinciaal er ook heel veel inzet nodig was om allerhande geldmiddelen vrij te kunnen maken eindelijk de dorpen ook een fase lift te kunnen krijgen. Het gaat te kort door de bocht dat hier slimme jongens van een nog slimmere partij dit allemaal even nog voor de gemeenteraadsverkiezingen geregeld zouden hebben. Tijdens een werkbezoek van een delegatie uit het Noorden heeft Bernard Wientjes de Zuiderzeelijn weer ter sprake gebracht binnen de muren van het Haagse Binnenhof.

De delegatie en Bernard Wientjes pleit wederom voor een zeer snelle treinverbinding naar het Noorden toe die dan ook gelijk door moet lopen naar Bremen en Hamburg, ook het Noorden net als in het Zuiden van het land gebeurd heeft recht op snelle Europese verbindingen. Per spoor, over de weg en wat te denken van Airport Eelde/Groningen. Nu lopen we te praten dat hier te weinig achterland is om Airport Eelde /Groningen volwaardig mee te laten groeien.

Als er snelle moderne vervoersalternatieven zijn komen er ook reizigers die toch kiezen voor het vliegveld Eelde/Groningen.
Als er toen doorgezet was zou het Noorden hier zeker van geprofiteerd kunnen hebben, het van grote invloed kan zijn voor het vestigen van Industrie.
Het kunnen zorgen voor meer werkgelegenheid, en meer woningbouw voor ook jonge studenten.

Er zijn nu nieuwe kansen die wij in het Noorden met beide handen aan moeten grijpen, een snelle ontwikkeling op het spoor kan voor het Noorden zorgen dat er grote ontwikkelingen zich aan gaan bieden vanuit de Europese landen, gaan wij nu stilzitten of langdurig debatten voeren over extra investeringen in Airport Eelde/Groningen dan lopen wij weer ver achter bij de ontwikkelingen binnen Nederland maar nog meer op Europa. De overheid samen met de NAM moet zich even goed realiseren dat het Noorden best nog heel wat te vereffenen heeft vanwege de winning van aardgas en zout, er daardoor heel veel aardbevingsschade is ontstaan.

En zeg nou eens zelf, wat is het verband tussen de overheid, de NAM en de NS-Pro-Rail. Heel Nederland profiteert mee van de winning aardgas en zout en olie winning, maar wie heeft het over de miljarden dat de grote gasbel van Slochteren de schatkist heeft opgeleverd, en nog steeds oplevert. Er kunnen inderdaad ook veel banen op de tocht komen te staan als de productie van aardgas afgelopen is of al snel aan banden wordt gelegd.

Daarom nu besluiten grote investeringen te gaan doen om een nieuwe snellere spoorverbinding aan te gaan leggen en het vliegveld meer armslag te gaan geven zal het Noorden een face lift geven gericht op de toekomst, waar ook veel werkgelegenheid bij gepaard zal gaan.

En wie weet kan dit ook voor de Tesla directie mee wegen zich te gaan vestigen in het Noorden.
Als dat gaat gebeuren komen ook de toeleveringsbedrijven zich ook in het Noorden vestigen.

De verdubbeling van de spoorbaan Emmen Zwolle en de aanpak spoorbaan Coevorden Nordhorn zou versnelt in ontwikkeling moeten komen. Het meerjarenplan moet met enige spoed weer uit de kast gehaald worden voordat onze economische kansen aan ons voorbij gaan.

En daarom al dat gepraat alleen dit soort economische belangen die echt op het spel staan alleen hierdoor maar vertraagd gaan worden.

Jan Wolters
Emmen

zaterdag 20 mei 2017

(Afbeelding: Wikipedia)