EEM Groepenkasten

Centrum Klazienaveen steeds meer in trek als koopcentrum

vrijmarkt koningsdag klazienaveen 2015Klazienaveen – Het centrum van Klazienaveen raakt steeds meer in trek als koopcentrum voor mensen van buiten het dorp. Dat blijkt uit het meest recente Koopstromenonderzoek.

Niet-dagelijkse boodschappen

In dat vijfjaarlijkse onderzoek wordt bekeken hoe inwoners van de gemeente Emmen het centrum van Klazienaveen en dat van Emmen beleven en hoeveel geld ze daar uitgeven. Ook maakt het onderzoek duidelijk waar het winkelend publiek in grote lijnen vandaan komt. De middenstand van Klazienaveen haalt tegenwoordig 55 procent van de omzet in de categorie niet-dagelijkse boodschappen. In de rest van de gemeente, 4 jaar geleden, was dat nog 46 procent. De middenstand van Emmen zag in die periode de belangstelling vanuit de rest van de gemeente juist met een procentje afnemen.

In geld kwam de klap harder aan: in 5 jaar tijd daalde de omzet aan niet-dagelijkse boodschappen in Emmen-centrum van 244 naar 214 miljoen euro, een afname van 12 procent – iets meer dan het landelijk gemiddelde van 11 procent. Volgens beleidsadviseur economie Henk van den Graven van de gemeente doen Emmenaren, net als de rest van Nederland, steeds meer inkopen via internet. Daar steeg de omzet van 8,3 miljoen in 2010 naar 13,9 miljoen nu. Dat is een stijging van 6 naar 11 procent van de totale aankopen. “Dit lijkt vooral ten koste te gaan van de aankopen die Emmenaren buiten hun gemeente doen.”

Hogere cijfers voor Klazienaveen

Ook verplaatst een deel van het winkelpubliek uit Emmen zich naar Klazienaveen. Daar werd net als in 2010 60 procent van de niet-dagelijkse boodschappen gedaan door de eigen dorpsinwoners – een opvallend cijfer waarmee het dorp zich onderscheidt van de meeste andere winkelcentra. Wel daalde het bedrag dat uitgegeven werd van 18 naar 15,9 miljoen. Tegelijk deed ook Klazienaveen meer inkopen via internet: van 3 procent in 2010 naar 7 procent van de aankopen nu.

De cijfers over de beleving van het winkelend publiek zijn in Emmen nauwelijks veranderd. Opvallend is dat de waardering voor de parkeermogelijkheden in Emmen van een 7,0 naar 7,4 steeg. Ook de waardering voor de Emmer horeca ging vooruit: van 6,9 naar 7,2. In Klazienaveen zijn de cijfers hoger: de waardering voor het aanbod aan horeca steeg er zelfs van 6,6 naar 7,4. Het aantal winkels in Emmens grootste buitendorp wordt gewaardeerd met een fraaie 8,3, net als de parkeermogelijkheden voor de auto.

Wethouder Bouke Arends van economische zaken is blij met de cijfers. Ze tonen volgens hem aan dat de mensen die roepen “dat in Emmen alles gebeurt en in Klazienaveen niets” ongelijk hebben. De leegstand van winkels is wél een groeiend probleem, in Emmen zo’n 20 procent. “Je kunt je afvragen of je met de kennis van nu nog wel zo’n complex als Mediamarkt zou bouwen.”, zegt Arends, al geeft hij zelf geen antwoord. Veel winkels nabij de Mediamarkt (zoals Action en Schuurmans) lieten elders in Emmen lege plekken achter. “Maar het Noorderplein is er erg door opgeknapt en dat is ook heel veel waard.”

(Bron: dvhn.nl)