EEM Groepenkasten

Gezonde avondvierdaagse nieuwe hype?

snel afvallenDe avondvierdaagse staat in veel gemeenten al weer voor de deur. Een sportieve en sociale gebeurtenis waar in Nederland nog steeds veel mensen aan mee doen. Sportieve prestaties zijn leuk en gezond maar beloon ze dan niet alleen met ongezond snoepgoed. Dat is de mening van onder andere de GGD.

Avondvierdaagse een ideaal platform

Met een avondvierdaagse worden mensen met verschillende achtergronden en leeftijdsklassen met elkaar verbonden door samen een sportieve en gezonde prestatie te leveren. Aan zo’n wandelfestijn nemen ook veel kinderen deel. Juist nu (jonge) Nederlanders steeds zwaarder worden zijn dit belangrijke initiatieven op weg naar een gezonder leven. Bewegen is gezond en vormt samen met gezond eten het belangrijkste advies voor snel afvallen. Beter is natuurlijk nog om overgewicht te voorkomen waardoor het goed is om al van jongs af al bezig te zijn met gezond eten en lichaamsbeweging. Deze twee dingen komen juist samen in zo’n avondvierdaagse waardoor het een prima platform is om een gezonder leven te stimuleren.

Toename snoepgoed bij de vierdaagse

Hoewel de avondvierdaagse van oorsprong dus een sportief karakter heeft constateren instanties als de GGD vooral ook een toename van de hoeveelheid snoepgoed dat onderweg gebruikt wordt. Nederland wordt steeds dikker en daarom wordt er nu aandacht gevraagd voor gezondere beloning van prestaties. Dit hoeft helemaal niet ten kosten te gaan van het plezier dat je aan een avondvierdaagse kunt beleven. In plaats van de rugzak te vullen met snoep, chips en cola kun je er ook rijstwafels, snoep tomaatjes, Komkommer en een flesje water in doen. Wil je een beloning geven als iemand de finish heeft gehaald denk dan aan cadeautjes die beweging stimuleren zoals een springtouw, een bal of paar stukjes stoepkrijt.

Tips om kinderen gezonder te leren eten

Onder andere het voedingscentrum heeft onderstaande tips genoemd om een gezond voorbeeld te zijn voor je kind. Vaak zijn het helemaal geen moeilijke dingen om in de praktijk te brengen maar ze kunnen wel een groot verschil maken.

  • Drie keer per dag eten waarbij variatie belangrijk is. Zorg voor een duidelijk ritme, eet bijvoorbeeld op gezette tijden
  • Tijd nemen om te ontbijten
  • Aan tafel eten
  • Pas op met frisdrank (max 1 glas per dag)
  • Zorg voor gezonde tussendoortjes
  • Betrek je kind bij de bereiding van het eten

Wees er altijd bewust van dat je kind een voorbeeld neemt aan hoe jij als ouder omgaat met eten en drinken.