EEM Groepenkasten

Google heeft toch privacyvoorwaarden e-mail aangepast

google eyesRegio – In de privacyvoorwaarden van Google stond dat de inhoud van je e-mailtjes niet gekoppeld zouden worden aan je surfgedrag, nu blijkt het echter toch anders te zijn.

Verdwenen

Het regeltje dat dit verhinderde verdween plots uit de privacyvoorwaarden in de maand juli van dit jaar. Dit werd onlangs door ProPublica ontdekt.

Twee databases

Met de combinatie van 2 grote databases is Google nu in staat om nog gerichter te gaan adverteren. In de ene database staat al je data van Gmail, YouTube en zoektermen in Google. De andere berg gegevens komt van DoubleClick, dat ook in handen is van Google. Aan de hand van de geplaatste cookies monitort DoubleClick het online gedrag van gebruikers op meer dan de helft van een miljoen populaire websites. Daarbij houdt het bedrijf niet alleen naar de links waar je op klikt in het oog, maar ook naar je locatie en het koopgedrag.

Informatie koppelen

Als Google al de ontvangen informatie koppelt, ontstaat een veel uitgebreider profiel dan voorheen. De Volkskrant noemt als voorbeeld een privé e-mailtje van een jonge vrouw met daarin termen over zwangerschap. Daarbij maken de DoubleClick-gegevens duidelijk dat ze veel op modeblogs zit te kijken. Deze gegevens leidde hierdoor tot advertenties over zwangerschapsmode.

Terugdraaien

De wijziging in de privacyvoorwaarden heb je afgelopen zomer waarschijnlijk automatisch geaccepteerd bij een melding over een paar nieuwe functies. Maar je kunt het terugdraaien. Ga naar je instellingen en dan naar ‘Activiteitsopties‘. Verwijder het vinkje bij ‘Inclusief Chrome-browsegeschiedenis en activiteit op websites en in apps die gebruikmaken van Google-services’.

(Bron: Volkskrant)