EEM Groepenkasten

Gratis zorgverzekering aangeboden in phishingmails! Trap er niet in!

fraude, phishingmailKlazienaveen/Regio – Het nieuwe jaar is nog maar net begonnen, of de oplichters zijn alweer druk aan de slag. In de allernieuwste phishingmails wordt een ‘gratis zorgverzekering’ aangeprezen in een poging uw gegevens te stelen. Trap er niet in en bekijk hier de voorbeelden.

Gratis?

Er komen ieder jaar heel wat mooie prijzen voorbij, maar een gratis zorgverzekering ”Inclusief Eigen Risico”? Die kenden we nog niet. De website van het TV-programma Kassa! waarschuwt ons voor een gewiekst soort phishingmail waarmee men aast op het geld van mensen die het al niet breed hebben. Hieronder ziet u afbeeldingen (plaatjes, dus geen echte links) van de meest voorkomende e-mails met dit ‘fantastische’ aanbod. Heeft u zelf de laatste tijd opmerkelijke e-mails ontvangen?mail-1
valse emailCybercriminelen verzinnen steeds handigere trucs om mensen geld afhandig te maken of persoonlijke gegevens binnen te halen. Zes aanwijzingen voor een mail met kwaadwillende doeleinden.

1. Taalfouten en gekke zinnen
Een e-mail met slecht of slordig taalgebruik is verdacht. Echte bedrijven en banken sturen over het algemeen correct geformuleerde mails. Cybercriminelen maken gebruik van vertaalmachines. Online vertaalmachines zorgen voor zinnen die niet goed lopen, verkeerd vertaalde woorden of hoofdletters op rare plaatsen. Ziet u dit in een mail? Pas dan goed op.

2. De afzender
Cybercriminelen proberen natuurlijk zo min mogelijk verdacht te lijken. Ze maken mailadressen aan die bijna niet te onderscheiden zijn van echte, officiële mails. Het kan gaan om slechts een lettertje verschil. Denk bijvoorbeeld aan @abnambro.nl: niet iedereen zal meteen de extra ‘b’ opmerken.

Andere aanwijzingen in de afzender
Sommige virusmails zijn veel makkelijker te herkennen. Onbekende afzenders, vaak in een andere taal dan het Nederlands, kunt u al snel als verdacht bestempelen. Daarnaast gebruiken banken en bedrijven geen gratis mailboxen als @Hotmail.com, Outlook.com of @Gmail.com. Als u dat toch in combinatie ziet met bijvoorbeeld Rabobank, ING, of Ziggo zal het een mail zijn met kwaadwillende doeleinden.

3. Iemand uit uw contactlijst
Let op: ook mails van een bekende in uw contactlijst kan een virus bevatten. In de meeste gevallen heeft diegene een virus op zijn computer, waarna een programma automatische (Engelstalige) mailtjes stuurt naar zijn of haar contacten. U doet er goed aan om dit soort berichten per direct te verwijderen en de desbetreffende contactpersoon op de hoogte te brengen.

4. Linkjes en verwijzingen
Een andere truc van cybercriminelen is het gebruik van links in een mail. Deze verwijzen dan naar een andere (schadelijke) website. Die links lijken vaak betrouwbaar en kunt u niet altijd meteen herkennen. Het is verstandig om altijd te controleren waar een link naartoe leidt. Hoe u dit doet? Zet de cursor, uiteraard zonder te klikken, op de link en kijk vervolgens linksonder op uw scherm. Daar verschijnt in het klein de website waar de link naar verwijst.

5. Persoonlijke gegevens
De aanwijzing is heel eenvoudig: ook al ziet de mail er nog zo mooi en echt uit, bedrijven zullen nooit vragen om persoonlijke gegevens. Een wachtwoord kunt u zelf altijd wijzigingen en soms is dit verplicht na een bepaalde periode, maar de bank of een bedrijf zal nooit vragen of u een wachtwoord doorgeeft. Ook een zogenaamd ‘verouderde’ pinpas kan gewoon worden verwijderd en hoeft niet worden teruggestuurd. Persoonlijke informatie over een betalingsachterstand of een nieuwe bankpas wordt overigens netjes in een brief verwerkt.

6. De aanhef
Als een mail echt belangrijk is, zal een bedrijf of uw bank nooit een algemene aanhef gebruiken. ‘Geachte klant’ of ‘Beste heer/mevrouw’ kunt u dan ook als verdacht beschouwen. Banken en bedrijven gebruiken in mails die over belangrijke, persoonlijke zaken gaan altijd een persoonlijke aanhef met uw eigen naam.

Bij twijfel
Komt u geen van bovenstaande kenmerken tegen, maar twijfelt u toch aan de echtheid van een mail? Neem dan contact op met uw desbetreffende bank, het bedrijf of de instelling om te vragen of er daadwerkelijk een mail naar u is verstuurd.

(Bron: plusonline.nl; TV programma Kassa!)