EEM Groepenkasten

Hardlopen bij warm weer: enkele tips

water drinken hardlopen fles water pixabayKlazienaveen – Hardlopen tijdens warme omstandigheden heeft de laatste tijd veel aandacht gekregen in de media. Tijdens de marathon van Parijs en Rotterdam werden deelnemers plotseling geconfronteerd met extreme warmte.

Gelukkig is de temperatuur deze week geleidelijk gestegen zodat de deelnemers aan het 34e Drenthe Loopfestijn enigszins konden wennen aan de warmte.

Hardlopen onder warme omstandigheden betekent dat er meer vocht wordt verloren door zweetverlies. Bij teveel zweetverlies treedt uitdroging op en kunnen warmte aandoeningen ontstaan zoals kramp en zonnesteek.

Advies bij hardlopen tijdens warme omstandigheden

  • Kies voor functionele kleding zodat zweet gemakkelijk kan verdampen. Kies voor lichte kleuren, want die reflecteert het zonlicht het best. Met een hoofdband kun je het zweet uit je ogen houden.
  • Een pet houdt het hoofd koel en beschermt gezicht en nek tegen verbranding. De huid kan beschermt worden met een zonnebrandcrème.
  • Drink regelmatig ook als je geen dorst hebt. Op het parcours van het 34e Drenthe Loopfestijn staan 4 water- en sponsposten Maak er gebruik van!! Vocht en zou zijn de belangrijkste aandachtspunten als het warm is. Puur water drinken is niet genoeg: dan is de verhouding niet goed en kan een tekort aan natrium in het bloed ontstaan. Wissel water af met isotone sportdrank: hier is zout aan toegevoegd.
  • Drink genoeg, maar overdrijf niet!
  • Neem 2 uur voor de start van jou onderdeel 2 grote glazen water (500 ml).
  • Pas je tempo aan bij warm weer, ook als je goed getraind bent.
  • Maak gebruik van het Rode Kruis als je jezelf niet goed voelt.

34e Drenthe Loopfestijn

Kijk voor meer informatie over het 34e Drenthe Loopfestijn op www.drentheloopfestijn.nl of op de Facebookpagina Drenthe Loopfestijn.

(Foto: Pixabay)