EEM Groepenkasten

Klachtenregen over reisplanner nieuwe website NS

trein, spoorweg, nsKlazienaveen/Regio – Er is een klachtenregen ontstaan over de nieuwe website van de Nederlandse Spoorwegen dat ruim een maand geleden werd gelanceerd. Op het officiële NS-reizigersforum en op sociale media klagen vele teleurgestelde reizigers over technische fouten en informatie die slecht vindbaar is.

Twee maanden geleden kwam al een eerste testversie van het nieuwe NS.nl online te staan. Vervolgens kregen gebruikers de kans om eventuele fouten en kinderziektes op te sporen. Nu, ruim een maand verder, blijven de klachten binnenkomen over vreemde foutmeldingen, niet gevonden pagina’s, de zeer onhandige navigatie en de onoverzichtelijke lay-out. Het vernieuwen van de site heeft rampzalige gevolgen gehad, is een veelgehoorde reactie.  Maar ook: „het uiterlijk staat boven het uiteindelijke doel , de treinreizigers informeren, is volledig uit het oog verloren.”

Verwarrend

Een ander laat weten: „Ik vind de nieuwe reisplanner zeer onhandig en onvolledig. De tijden van aankomst en vertrek zijn verwarrend. En wat ik erg onprettig vind, is dat je de tussenstations niet meer ziet.” Ruud Kelder: „De oude site is tien keer beter dan de nieuwe, qua overzichtelijkheid en gebruiksvriendelijkheid.” Daarnaast worden er verschillende bugs gemeld. Zo verdwijnen onderdelen spontaan bij het klikken en zijn sommige knoppen niet zichtbaar, afhankelijk van welke internetbrowser wordt gebruikt.

Dat er na een testfase nog steeds bugs in de site zitten, is „op zijn minst opmerkelijk”, zegt Hildebrand van Kuyeren van Treinreiziger.nl. „Dat verbaast mij ten zeerste. Zo’n beginfase is toch juist uitermate geschikt om fouten te verhelpen?” Hij kan zich het geklaag over de aangepaste reisplanner goed voorstellen. „Het was beter geweest om de oude versie ook aan te blijven bieden.”

De NS zegt alles onder controle te hebben, de kinderziektes zijn er echt uit. “We zitten nu in een laatste fase waarin sommige technische zaken misschien niet helemaal goed werken. Het is natuurlijk ook een zeer omvangrijke site.” Aan gebruikers wordt gevraagd fouten meteen te melden, bijvoorbeeld als een link niet werkt. „Dan kunnen wij actie ondernemen.” De voorlichter ziet naar eigen zeggen ook veel positieve reacties. „Een deel van de kritiek komt wellicht omdat bezoekers moeten wennen aan het nieuwe uiterlijk.” Ook op de website bij de Telegraaf regent het vooral negatieve reacties op de vernieuwde website van de NS.

Hoeveel er betaald is voor de bouw van de website, wil de NS niet zeggen.

(Bron: telegraaf.nl)