EEM Groepenkasten

Klazienaveen enige winkelgebied in Drenthe met omzetstijging

rtv drenthe koopwonder klazienaveen 2016Klazienaveen – Het winkelcentrum van Klazienaveen is het enige winkelgebied in Drenthe waar de afgelopen jaren de omzet is gestegen, terwijl op andere plekken de omzet in de winkels door de crisis en veranderend consumentengedrag juist is gedaald.

De winkeliers in Klazienaveen lieten tussen 2010 en 2015 een omzetstijging van maar liefst 18% noteren. Dat blijkt uit het Koopstromen onderzoek.

De dagelijkse boodschappen in Klazienaveen lieten de grootste stijging zien: 26%. Vergelijken bij andere Drentse plaatsen is dat enorm. Dat is opmerkelijk, maar wat nog meer bijzonder is, is dat overal de aanschaf van niet dagelijkse boodschappen is gedaald, behalve in Klazienaveen. Daar groeide de omzet met 6%. In geld uitgedrukt betekent dat een omzetgroei van 15 miljoen euro in de afgelopen 5 jaar in Klazienaveen.

Trouwe inwoners en toevloeiing van buiten af

Redenen genoeg voor RTV Drenthe om Dick Foorthuis, voorzitter van de Handelsvereniging Klazienaveen, eens aan de tand te voelen. “Uit 3 onderzoeken blijkt dat Klazienaveners in hun eigen dorp winkelen en dat er weinig afvloeiing naar buiten is. Dus trouwe eigen inwoners. Tegelijk is wel veel toevloeiing van omliggende dopen en een deel van Emmen-Zuid, omdat je vanaf daar net zo snel in Klazienaveen bent als in hartje Emmen”, aldus Foorthuis tegen RTV Drenthe.

rtv drenthe koopwonder klazienaveen 2016

Door supermarkten meer loop naar speciaalzaken

In Klazienaveen zijn veel supermarkten nabij het centrum. Bovendien kan het winkelend publiek gratis parkeren. Dat samen zorgt voor veel toeloop en het centrum profiteert daar van mee. Er zijn veel eigen winkeliers met speciaalzaken en relatief weinig grote winkelketens. Volgens Foorthuis zijn speciaalzaken spannender dan een winkelketen, omdat er een ander productaanbod is.

Niet bang voor teveel winkels

Het winkelaanbod in Klazienaveen is nog steeds groeiende, daar waar andere winkelcentra vanwege de leegstand voorzichtig denken aan het afstoten van winkels en het compacter maken van het winkelgebied. Vlak voor de crisis is het nieuwe woon-/winkelcomplex Het Schip gebouwd en inmiddels staat er een paar honderd meter alweer een tweede ‘schip’ met winkels. Foorthuis: “Wij zijn niet bang geweest dat er teveel vierkante meters kwamen, wij hebben de filosofie: hoe meer aanbod, hoe groter de aantrekkingskracht van Klazienaveen”.

Volgens Foorthuis is de aantrekkingskracht ook groter geworden is, omdat beide ‘schepen’ gebouwd zijn waar vroeger het Van Echtenskanaal lag: “Van twee winkellinten aan beide zijden is er door de 2 gebouwen meer een kernwinkelgebied ontstaan.”

Bekijk het volledige interview op rtvdrenthe.nl.

(Bron: RTV Drenthe / Foto’s: Henk Lambers)