EEM Groepenkasten

Ook valse e-mailberichten van Rabobank

fraudehelpdeskKlazienaveen – Na eerdere meldingen over valse e-mailberichten van de ING-bank blijken er nu ook (weer) valse e-mailberichten van de Rabobank te worden verstuurd. Een lezeres maakte daar melding van.

Lees ook: Waarschuwing: bedrieglijk ‘echt’ lijkende valse e-mail ING

De lezeres meldde dat zij een vals e-mailbericht van de Rabobank had gekregen. De titel van het bericht luidt: “Er staat een nieuwe betaalpas voor u klaar”. Zij wist meteen dat het om een vals bericht gaat, vooral omdat zij helemaal geen klant is bij de Rabobank. Bovendien is de titel niet geheel juist: “staat”. Het verschil met het bericht van de ING-bank is, dat hier wel de eigennaam van de lezeres in de aanhef werd gebruikt.

Voorbeeld valse e-mail

Het bericht luidt als volgt:


ER STAAT EEN NIEUWE BETAALPAS VOOR U KLAAR
Van: Rabobank [mailto:rabobank-service@t-online.de]
Verzonden: dinsdag 2 augustus 2016 04:08
Aan:
Onderwerp: Er staat een nieuwe betaalpas voor u klaar

Geachte relatie,
Hierbij willen wij u de nieuwe betaalpas introduceren. De nieuwe betaalpas is beter beveiligd tegen frauduleuze praktijken en voldoet zich aan de Europese veiligheidsvoorschriften betreft bankzaken. Wij bieden onze klanten een zo veilig mogelijke virtuele omgeving aan om bankzaken te doen met maximaal gebruiksgemak. Onze oude betaalpas speelt hierbij een belangrijke rol, maar biedt niet altijd de flexibiliteit en gebruiksvriendelijkheid die we voor onze klanten nastreven. Onze nieuwe betaalpas maakt gebruik van nieuwe technologie en biedt nu en in de toekomst meer mogelijkheden.
Op dit moment is skimming en misbruik van betaalpassen een groot probleem voor de Rabobank. De schade van de opgenoemde onderwerpen is op dit moment heel hoog. Wij als de Rabobank willen dit probleem oplossen door middel van verschillende nieuwe functies. Op dit moment is dat alleen mogelijk met een nieuwe betaalpas die hier wel tegen gewapend is. De chip van onze nieuwe betaalpas bevat een AES-256 encryptie en NFC-2 chip die het skimming probleem volledig oplost. Ook is er een nieuwe omgeving ontwikkeld die samen met contactloos betalen werkt. Deze omgeving is volledig beveiligd tegen frauduleuze transacties en zal in uw nieuwe betaalpas worden inbegrepen. De nieuwe Rabobank omgeving functioneert alleen op de nieuwe betaalpas. U kunt hieronder de aanvraag voor deze nieuwe betaalpas voltooien, deze aanvraag is tot 15 augustus volledig gratis.
U kunt hieronder de aanvraag voor de nieuwe betaalpas voltooien. Via het onderstaande formulier moet u uw gegevens verifiëren, nadat u dit heeft gedaan zal de aanvraag voor uw nieuwe betaalpas gestart worden. Nadat u de aanvraag heeft voltooid, ontvangt u uw nieuwe betaalpas met de bovengenoemde functies binnen 2 tot 3 werkdagen. Vanwege de vele aanmeldingen kan het zo zijn dat uw nieuwe betaalpas vertraging oploopt met de bezorging, u hoeft hier geen contact met ons voor op te nemen.
Klik hier om de nieuwe betaalpas aan te vragen
Let op: Na 15 augustus kunt u geen gebruik maken van uw oude betaalpas. De kosten voor een verplichte nieuwe aanvraag na 15 augustus zullen aan u worden doorberekent.
Wij vertrouwen erop u hiermee voldoen te hebben geïnformeerd en van dienst te zijn geweest. Alvast hartelijk dank voor uw medewerking.
Met vriendelijke groet,
De Rabobank


Wees altijd voorzichtig!

Let op! Trap hier niet in en klik NOOIT op een link in dergelijke e-mailberichten. Neem voor de zekerheid altijd contact op met je bank.

Heb je er toevallig wel op geklikt? Neem dan direct contact op met je bank en meld het bij de Fraude Helpdesk!

NATIONALE HELPDESK VOOR VRAGEN EN MELDINGEN OVER FRAUDE

Ben je slachtoffer van fraude? Meld het bij de Fraudehelpdesk. Zij zitten voor je klaar op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 uur. Op woensdag vanaf 12.00 uur.
Je kunt ze bereiken via 088-7867372 of vul hun website. Heb je een valse e-mail gekregen, dan kun je die doorsturen naar valse-email@fraudehelpdesk.nl. Stuur ook altijd een kopie van die valse e-mail naar de fraudehelpdesk van je eigen bank.

Rabobank: valse-email@rabobank.nl
ING-bank: valse-email@ing.nl