EEM Groepenkasten

Pas op: Weer veel neptelefoontjes van ‘Microsoft’

microsoft gebouw pixabay efesRegio – Momenteel worden veel mensen in de regio weer gebeld door zogenaamde medewerkers van Microsoft die bellen over problemen met Windows of een virus op je computer. Advies van het echte Microsoft: ‘Hang direct op!’.

Er worden momenteel veel Drenten gebeld door mensen die zeggen van Microsoft te zijn. Het zijn echter nepmedewerkers die uit zijn op je inloggegevens. Wie zijn deze mensen en wat willen ze bereiken?

Wat is er aan de hand?

Mensen worden al geruime tijd geplaagd door bellers die zich voordoen als werknemers van Microsoft. Deze bellers spreken Engels en hebben vaak een Indiaas accent. Volgens hen zou de computer van de gebelde persoon geïnfecteerd zijn door een virus. Het is voor veel mensen lastig om van deze zogenoemde telefoonscammers af te komen. Sommige mensen gaven aan nog een maand lastig te zijn gevallen met telefoontjes.

Wat willen deze ‘Microsoftbellers’?

De telefonist die zich uitgeeft als werknemer van Microsoft wil persoonlijke informatie lospeuteren en zo geld verdienen. Dit zal de Engelssprekende beller doen door aanwijzingen te geven om speciale software te installeren, zoals een (nep)virusscanner. Vaak moet voor de virusscanner betaald worden of zijn persoonlijke gegevens, zoals een creditcardnummer, nodig om dit programma te installeren. Via de software kan een speciale technicus inbreken op de computer en meekijken. Dit is bijvoorbeeld gevaarlijk als de computer gebruikt wordt om te internetbankieren.

Wat te doen als ‘Microsoft’ belt?

Microsoft zal nooit ongevraagd bellen. Ook niet voor een virus. Het beste advies van de softwaregigant is dan ook: ‘Hang op als we bellen!’. Wil je toch zeker weten dat de telefonist inderdaad niet van Microsoft is, vraag dan of iets betaald moet worden voor de anti-virussoftware. Download geen software en geef geen toestemming aan een derde partij om de controle over je computer over te nemen. En tenslotte: geef nóóit persoonlijke gegevens af zoals een creditcardnummer.

Wat moet ik doen als ik denk dat mijn computer toch is gehackt?

Wanneer het gesprek niet op tijd is afgebroken en er handelingen zijn verricht op de pc, dan is het verstandig om een deskundige naar de computer te laten kijken. Het is mogelijk dat schadelijke software is geïnstalleerd. Het is beter tot die tijd niet te internetbankieren op de betreffende computer, totdat duidelijk is dat deze ‘schoon’is. Ook is het verstandig om de wachtwoorden te veranderen.

Hoe ernstig is dit probleem?

De politie kreeg de afgelopen tijd diverse meldingen, maar geeft aan dat de ‘Microsoft-telefoontjes’ met enige regelmaat voorkomen. Volgens Fraudehelpdesk zijn de telefoonscammers sinds 2012 actief in Nederland.

De helpdesk krijgt weinig tot geen meldingen van mensen die geld kwijt zijn geraakt door deze ‘Microsoftbellers‘. De klachten gaan vooral over de hoeveelheid telefoontjes, waar mensen lastig van af komen. Via de telefoonprovider kan het nummer misschien geblokkeerd worden, maar het probleem is volgens Fraudehelpdesk dat de organisatie altijd met een ander telefoonnummer belt. Hier is helaas nog geen oplossing voor, behalve de telefoon niet opnemen en wachten tot ze ophouden met bellen. (Bron: dvhn.nl)

Wat te doen bij vreemde (buitenlandse) telefoontjes?

De Fraudehelpdesk ontvangt momenteel veel meldingen van personen die gebeld zijn door meestal buitenlandse telefoonnummers. Wat kun je het beste doen als het je overkomt?

De aard van deze telefoontjes verschilt nogal. De verhalen van melders lopen ook erg uiteen. Soms lijkt het te gaan om een Microsoftbeller. Ook melden mensen dat ze worden gebeld omdat er een postpakket voor ze zou klaarstaan. Wat het doel van de oplichter ook is, onthoud de volgende tips voor het geval jouw telefoon rinkelt en er een vreemd nummer in beeld staat:

  • Tenzij je vaak met het buitenland belt kun je een telefoontje vanaf een onbekend nummer uit het buitenland beter niet opnemen. Het kan gaan om zogeheten Wangiri-fraude, waarbij oplichters jouw telefoon eenmaal laten overgaan in de hoop dat je terugbelt (naar een duur nummer). Zeker als het begint met +44 70 is de kans groot dat je te maken heeft met een malafide partij. Overigens zijn telefoontjes die uit Nederland lijken te komen niet per definitie veilig. Het is eenvoudig om jouw nummer te verhullen en een willekeurig ander nummer te tonen in het scherm van degene die je belt.
  • Spreekt de beller Engels met een sterk Indiaas of Pakistaans accent? Dan is de kans groot dat het gaat om een Microsoftbeller. Die gebruiken de smoes dat er iets mis is met jouw computer. Simpel advies: ophangen!
  • Als je zegt dat je gaat ophangen, dan kan het gebeuren dat de beller een zielig verhaal afsteekt over verlies van zijn baan en de positie van zijn familie. Laat je niet van de wijs brengen en verbreek de verbinding.
  • Geef nooit de besturing over jouw computer uit handen. Download ook niet iets op verzoek van de beller, de kans is groot dat de oplichter van afstand jouw computer kan bedienen.
  • Laat je niet onder druk zetten. Veel oplichters dwingen je snel iets te beslissen, waar je later spijt van krijgt. Een betrouwbare partij zal je altijd bedenktijd geven. Ook is er de mogelijkheid om schriftelijk informatie toegestuurd te krijgen.
  • Als er zogenaamd een postpakketje klaarligt en de beller vraagt allerlei persoonsgegevens, dan zal het ook om oplichters gaan. Dat jouw adres gevraagd wordt is al onlogisch. Maar je geboortedatum, rekeningnummer en andere persoonsgegevens hebben ze écht niet nodig. Verbreek de verbinding.
  • Laat je niet verleiden om terug te bellen. De kans is groot dat je naar een zeer duur nummer belt. Ook alleen de telefoon laten overgaan is riskant. De kans bestaat dat er een bandje wordt afgespeeld met een kiestoon. De telefoonkosten beginnen dan al.
  • Als het om een investering gaat, controleer bij de bank of de AFM of de aanbieder bekend is. Als je een telefoontje krijgt met een aanbieding voor bijvoorbeeld een interessante belegging, geef aan dat je geen interesse heeft. Als je iets nodig hebt, zoek je dat zelf uit.
  • Betaal niet voor iets, omdat je een ‘gratis geschenk’ krijgt.
  • Bellers die zeggen dat ze wetshandhavers zijn die je helpen om ‘tegen betaling’ verloren geld terug te halen, zijn oplichters.
  • Op het moment dat wordt aangedrongen op het doorgeven van persoonlijke informatie, moeten alarmbellen gaan rinkelen. Wordt er gevraagd naar jouw bankrekeningnummer, creditcard of BSN-nummer, hang dan op. Andere opmerkingen die erop duiden dat je een oplichter aan de telefoon hebt zijn: je bent speciaal geselecteerd (voor deze aanbieding), je krijgt een mooi cadeau als je het product koopt, je bent een van de gelukkige winnaars of je hebt een prijs gewonnen in een buitenlandse loterij. Ook berucht zijn natuurlijk de telefoontjes van zogenaamde medewerkers van de bank. Trap er niet in.
  • Word je geconfronteerd met hoge telefoonkosten omdat je veel naar buitenland zou hebben gebeld, terwijl dat niet zo is? Doe dan aangifte bij de politie en ga in overleg met je provider. Providers gaan verschillend om met deze kwestie, maar je kunt altijd proberen bezwaar te maken en proberen jouw geld terug te krijgen.

(Bron: Fraudehelpdesk.nl)