EEM Groepenkasten

Qbuzz houdt gedeelte salarissen van ‘stakende’ buschauffeurs in

qbuzz bussen bus openbaar vervoerRegio – De directie van Qbuzz heeft de ‘stakende’ buschauffeurs, die vorige week maandag hun werk tijdelijk hebben neergelegd bij de standplaats Emmen, per brief laten weten dat ze zullen worden gekort op hun salaris.

Ongeveer 45 chauffeurs hebben in de ogen van de direct deelgenomen aan een ongeoorloofde werkbespreking op hun standplaats, in de busremise van Emmen aan de Eerste Bokslootweg. De lokale vestigingscommissie was daar in gesprek met het hoofdbestuur van Qbuzz. Uit solidariteit met de commissie hebben de chauffeurs zich daar toen verzameld. De bestuursleden van de commissie hebben zich maandag elk apart moeten melden op het hoofdkantoor bij de directie in Groningen.

Niet serieus genomen

Het personeel voelt zich niet serieus genomen door de busmaatschappij en daarom hielden ze een werkonderbreking, aldus Pieter Beuzenberg van de vakbond FNV Streekvervoer. FNV heeft inmiddels een brief naar Qbuzz verstuurd waarin zij onder andere de busmaatschappij oproepen om te werken aan vertrouwen en niet aan het zoeken naar zondebokken.

Volgens Qbuzz zou het vorige week om een ‘wilde staking’ gaan, maar Beuzenberg spreekt dit tegen. Volgens hem ging het om een werkonderbreking van de chauffeurs om hun vestigingscommissie een hart onder de riem te steken. De chauffeurs hebben op eigen initiatief gehandeld en de commissie zelf had part noch deel aan de actie. Het betrof een ondersteuningsactie, aldus Beuzenberg.

Broos vertrouwen

FNV is van mening dat Qbuzz de verkeerde weg kiest in dit scenario. Het broze vertrouwen dat de chauffeurs in hun werkgever hebben wordt op deze manier niet bepaald gesterkt, aldus Beuzenberg. De chauffeurs hebben eerder onder meer al aangekaart dat ze te weinig tijd hebben op de lijn 300 tussen Klazienaveen en Groningen. Het personeel kwam vervolgens zelf met een nieuwe dienstregeling.

Schrappen

Qbuzz zou daar niks mee hebben gedaan en besloot vervolgens een stukje van de lijn bij Klazienaveen te schrappen, laat Beuzenberg weten. Daardoor bleven ze in lijn met de wens van OV-bureau Groningen-Drenthe, hun opdrachtgever. Op deze manier komt echter de dienstverlening richting de gebruikers in het gedrang en de werknemers vrezen dan ook een verdere afbraak van de lijnen. Daardoor zal er mogelijk minder werk ontstaan, zegt hij.

Strafkortingen

Vervolgens kregen de chauffeurs nog een domper te verwerken bij de plannen om een groot deel van lijn 1 (Emmerhout) te laten vervallen en te bundelen met lijn 2 (Angelslo). Al deze dingen hebben volgens Beuzenberg geleid tot deze acties tot nu toe. Qbuzz had er volgens hem beter aan gedaan om de band met hun werknemers te herstellen in plaats van met strafkortingen uit te delen.

Onderzoek

Het onderzoek naar de in de ogen van Qbuzz ‘wilde actie’ loopt nog. Daarbij wordt gekeken wie mee heeft gedaan en wie welke rol heeft gespeeld. Volgens Qbuzz zijn de strafkortingen uitgedeeld om het verlies op te vangen, want niet heeft gereden heeft ook niet verdiend.

In het verhaal over het beschadigde vertrouwen herkent Qbuzz zich niet. Volgens Qbuzz verliep het overleg van vorige week maandag juist goed. Over de inhoud gaat het volgens de busmaatschappij niet meer, daarin kunnen ze elkaar goed vinden. “Door paniek zijn we elkaar alleen een beetje kwijtgeraakt.”, aldus Qbuzz.

Volgens een woordvoerder van Qbuzz zijn er nog geen definitieve aanpassingen aan de desbetreffende lijnen te melden. Daar wordt ook nog volop onderzoek naar gedaan.

(Bron: emmen.nu)