EEM Groepenkasten

Team Schorpioenen bereikt de finish in Dakar! Dag 19

dakar, finish, team schorpioenenKlazienaveen – Het vervolg van de belevenissen van Remko van Klaveren en Marco Schmidt twee Klazienaveners onderweg in hun oude Landrover Discovery van Amsterdam naar Dakar. Dag 19, vandaag de laatste etappe naar de finish Dakar in Senegal. Het is woensdag 25 november 2015.

Luchtbed lek

Dag 19. Vandaag word de dag van de officiële finish van de Amsterdam-Dakar Challenge. Ruim 7000 km vanaf Amsterdam. Het betekent niet dat we klaar zijn, want we gaan nog een stukje verder naar Gambia. Maar de Challenge is dan volbracht waarbij er individuele en groepsprestaties zijn geleverd. Het beloofd een spannende dag te worden, iedereen heeft hier naar uitgekeken en dan vooral de laatste etappe over het strand naar Dakar. Ik ben vroeg wakker, de rest slaapt nog. Waarom? Omdat ik op de grond lig, mijn luchtbed is lek op de laatste dag, en ik heb het nog nodig. Ik loop eenzaam in het rond over de camping, dit is best wel een mooi plekje. Het is een soort eilandje, omringd door water met als verbinding een soort dam waar we gisteravond overheen zijn gereden. Aan de rand van de camping vind ik douches. Gelijk dan maar als eerste douchen, dan kan het water nog warm zijn. team schorpioenen, dakar, gambiaNa het douchen, teruglopend naar ons tentje, zie ik dat er een aap de pelnoten van Rick en Mart op zit te eten die nog op de tafel lagen. Op 3 meter afstand maak ik snel wat foto’s. Er komt een hond aangesneld en jaagt de aap weg, die de boom inschiet en ons op veilige afstand blijft bekijken.

Door al het rumoer wordt de rest ook wakker. Omdat we vandaag pas om 1 uur weg moeten i.v.m. het tij, kunnen we lekker rustig aan doen. We ontbijten wat en ruimen rustig onze spullen op. We hebben nog 1 jerrycan met benzine en die gooien we in de auto van de Belgen. Zo nu is alles leeg op het dak. De Belgen gaan niet naar de finish, maar rechtstreeks over de weg naar Dakar, zij gaan hun auto terug verschepen naar België vanuit Dakar. Jammer dat ze niet meegaan. Wij besluiten om de auto’s nog af te tanken en rijden terug naar St. Louis. Ook hier betalen we in Euro’s, na de man te hebben overtuigd, dat als hij het omwisselt, er beter van wordt.

Onderweg zien we allemaal Challengers die ook hebben besloten om de auto vol te gooien met brandstof. De lokale pompstations zijn er blij mee. Terug op camping Zebrabar wachten we tot 1 uur, dan is het tijd voor een gezamenlijk vertrek naar het strand. Eerst moeten we nog 20 km over onverharde wegen door verschillende gehuchtjes rijden voordat we bij het strand zijn. Bij de strandopgang laat iedereen de banden leeg lopen, wij gaan naar 0,8 bar. Het is een lang stuk naar het strand met allemaal mul zand.

Wij staan achteraan en wachten onze beurt af. Diverse auto’s halen het strand maar dan vooral door de hoge snelheid. De meeste auto’s stranden 100 meter voor de vloedlijn. We haken de Corsa aan de trekhaak, die gaat dit niet halen, dan maar direct meenemen. Met een lange aanloop rijdt de Disco met Corsa zo over het mulle zand naar het strand. Geen probleem. De eend staat vast, Marco besluit haar los te trekken. De Disco rijdt zo het wel erg mulle zand op en positioneert zich voor de eend. We haken de eend aan en rijden op de gebruikelijke manier weg. Het zand is erg mul hier. De eend slaat af en wordt dood gewicht voor de Disco. Dit is teveel van het goede, de wielen draaien maar gaan graven, we verliezen tractie en gaan steeds dieper, tot aan de as. We staan vast. Voor veel teams levert dit een glimlach op, ook de Disco komt vast te staan. Graven en scheppen dan maar met rijplaten eronder. De rijplaten gemaakt van een roostervloer, dat werkt niet, de banden krijgen geen grip. De enige mogelijkheid is vrij graven en een andere 4×4 ervoor als hulp. team schorpioenen, dakar, gambiaDe Brothers staan te ver weg en zijn ons al aan het helpen met graven. De Galloper helpt mee en als een treintje rijden we uit het mulle zand, zo naar de zee met de eend achter ons aan. Op het strand zetten we onze banden terug naar 2 bar luchtdruk. Enkele teams worden wat ongeduldig en gaan vast rijden. Het lijkt wel weer een wedstrijd, wie er het eerst bij de finish is. We moeten ook opschieten want we hebben nog 150 km over het strand voor de boeg en het water komt al weer omhoog. Gelukkig is het strand breed genoeg. Het is waanzinnig, rijdend over het strand naar Dakar met wel 100 km/h. We snellen over het strand en door het water. We conserveren de Disco voor jaren….. Dus flink gas er op, weer lekker spelen met de golven, die het strand op komen en dan weer teruggaan. Als je iets te laag door het water gaat dan voel je het water trekken aan de banden.

Soms passeren we een vissersdorpje. Er liggen dan allemaal prachtig gekleurde vissersbootjes langs het strand. Er komen ons veel paardenkarren tegemoet, die allemaal strak langs de golven rijden omdat daar de grond het hardst is. Even verderop gaan alle paardenkarren de andere kant op, richting Dakar en halen we ze in. Na zo’n vijftig kilometer is het strand vol met mensen. Jongens op scooters rijden over het strand en het kost ons moeite om er langs te komen. We zien team Roadrats uit Zwolle staan en stappen uit. team schorpioenen, dakar, gambiaHet blijkt dat ze net uit zee zijn getrokken door team 2x Dakar. Ze stonden al op het dak, en de auto tot het dashboard in het water. Ze waren een heel eind voor de groep uitgereden met een rotgang van 120 km/h en moesten, zo gaat het verhaal, uitwijken voor een paardenkar en waren zo in zee beland. De dorpelingen waren behulpzaam, maar roofden ook wat ze maar te pakken konden krijgen in en aan de auto. Naarmate er meer Challengers stopten, namen de dorpelingen een grotere afstand. De Roadrats zijn de verdere rit helemaal langs het strand gesleept. Na zo’n 75 kilometer komen we bij een barricade op het strand. We moesten daar een gunstig moment afwachten tot de golven voldoende waren teruggetrokken om er bij laag water omheen te kunnen rijden. Dat lukte goed, de Disco staat hoog op de banden. Even het roadboek er bij gepakt. Daar stond in dat het een chemische lozing betrof waar geadviseerd werd om bovenlangs te rijden en niet onderlangs aan de zeekant. Naar ons idee werd er niets geloosd, de banden zitten er nog onder….

Na nog weer een tijd gereden te hebben komen we bij een dorp waar het erg druk was op het strand, zowel met mensen als met boten. Ze waren bezig om boten het water in of uit te krijgen. We moesten echt laveren tussen de boten en mensen door. De mensen vonden dit ook niet echt leuk. Aan het eind stonden jongens met zand te gooien naar de auto’s. Op zo’n 110 kilometer moesten we door een stuk waar het zwart zag van de mensen. Dat kan hier al gauw natuurlijk, maar hier was het echt ontzettend druk. Hier moesten we ook weer door het water. Wij reden door het water en voelden opeens de bodem onder ons verdwijnen. De auto remde heel sterk af en we vallen in een soort geul, het water staat zeker tot aan de koplampen. Marco geeft gas, we houden grip en rijden de geul uit. Dat was kantje bord, misschien toch maar meer op het strand rijden. Ook hier werd weer gegooid met zand. Op zich begrijpen wij dat wel, wij rijden immers onaangekondigd zo door de massa heen. Na 150 km en de juiste coördinaten komen we op de plek waar we het strand af moeten. team schorpioenen, dakar, gambiaHet is een heel eind mul zand tot aan de plek waar je het bos ingaat, bij de toegang naar het bos ligt ook nog een flink stuk duin, waar je tegen op moet, met heel veel mul zand. We nemen de Corsa weer op sleeptouw, de Patrol gaat eerst, maar stopt voor de eend om haar mee naar boven te nemen, die staat vast. Wij komen met de Disco voorbij met aan de trekhaak de Corsa. Zolang het blijft rollen en tractie heeft ploegt de Disco gestaag door naar het punt waar we het bos in gaan. Dat is maar een smalle doorgang en we hadden geen idee wat er aan de andere kant van het duin is.

We hebben nog steeds snelheid en tractie en stuiven over het punt heen van de duin waar we op een bospad terecht gekomen zijn. Er zitten echter ontzettende hobbels in het bospad, de Corsa wordt van links naar rechts getrokken en kan ternauwernood achter de Disco blijven. Het zand vliegt over de motorkap en over het dak. Het blijkt nog een behoorlijk lang bospad, met daarna nog weer een duin waar we over heen moeten. Gas op de plank en toen kwamen we weer op vaste grond. We hadden het gehaald! Omdat er maar weinig auto’s zelfstandig over de duin kwamen, zijn wij ze gaan helpen. Uiteindelijk zijn we samen met de Patrol 2-3 keer heen en weer gereden om vast gelopen auto’s te redden. Geweldig om te doen. Langzamerhand stonden er steeds meer auto’s over het duin, waar we werden omringd door mensen die van allerlei dingen wilden ruilen of kopen. team schorpioenen, dakar, gambiaHier was er al veel interesse voor de Disco en hadden we de auto al kunnen verkopen. Nadat alle auto’s over de duin waren, door naar de Finish. Iedereen feliciteerde elkaar en er werden foto’s gemaakt. Wij hadden ruim 7000 km een 3 liter fles met champagne verstopt tussen de kleding. Wonderwel was deze nog heel. De Disco en de Patrol zijn samen door de finish gereden waarbij de fles champagne werd leeggespoten. Er was een veel te duur buffet, waar we niet aan hebben meegedaan. Wij hebben gezamenlijk eten gekookt en heerlijk gegeten. team schorpioenen, dakar, gambiaVoor de laatste maal ons tentje opgezet. Dit was weer een geweldige dag met spannende momenten.

Welterusten.

(Einde dag 19 en het laatste reisverslag)

Voorgaande reisverslagen:

Team Schorpioenen onderweg naar Dakar 1
Team Schorpioenen onderweg naar Dakar 2
Team Schorpioenen onderweg naar Dakar 3
Team Schorpioenen onderweg naar Dakar 4
Team Schorpioenen onderweg naar Dakar 5
Team Schorpioenen onderweg naar Dakar 6
Team Schorpioenen onderweg naar Dakar 7
Team Schorpioenen onderweg naar Dakar 8
Team Schorpioenen onderweg naar Dakar 9
Team Schorpioenen onderweg naar Dakar 10
Team Schorpioenen onderweg naar Dakar 11
Team Schorpioenen onderweg naar Dakar 12
Team Schorpioenen onderweg naar Dakar 13
Team Schorpioenen onderweg naar Dakar 14
Team Schorpioenen onderweg naar Dakar 15
Team Schorpioenen onderweg naar Dakar 16
Team Schorpioenen onderweg naar Dakar 17
Team Schorpioenen onderweg naar Dakar 18