EEM Groepenkasten

Team Schorpioenen onderweg naar Dakar 8

amsterdam-dakar, dakar, team schorpioenenKlazienaveen – Het vervolg van de belevenissen van Remko van Klaveren en Marco Schmidt onderweg in hun oude Landrover Discovery van Amsterdam naar Dakar. Dag 8, vandaag van Merzouga naar Zagora in het zuid-oosten van Marokko, nabij de grens met Algerije. Het is zaterdag 14 november 2015.

Pistes

Dag 8. We verlaten de camping en gaan op weg naar Zagora. Na de “rustdag” staan we te popelen om verder te gaan. Met ons drieën, de Disco, de Patrol en de Corsa gaan we op weg. Het eerste stuk pakken we asfalt, de N12 en dan nemen we een short-cut over de pistes naar Zagora. Er komt een auto naast ons rijden, het is een Belgische team, met nummer 1131. Ze vragen of ze mogen aanhaken en of wij off-road gaan naar Zagora. Ja dat doen wij, dus we zijn vanaf nu met ons vieren.team schorpioenen, dakar, challenge, gambia We draaien de N12 af, de pistes op. Kilometers lang pistes wasbordweg, de auto schudt bijna uit elkaar, niet te rijden. Langs de kant van de weg niet veel beter. We blijven maar langs de kant rijden. Wij klappen door los zand met te hoge snelheid, de auto maakt een paar rare sprongen. We waarschuwen de anderen over het bakkie. De Patrol klapt de wasbordweg op en verliest een wiel, een reservewiel die op het dak lag. Het wiel valt op de rechter buitenspiegel en breekt af. Rik en Mart gooien het wiel terug op het dak en plakken met duc-tape de spiegel vast.

We gaan verder, op de wasbordweg is niet te rijden. We gaan er weer naast rijden. We horen wat rammelen. Tja, wat rammelt er niet, maar dit is anders, een ander geluid. Ineens valt ons reservewiel van het dak via de motorkap op de grond en zien het wiel voor de auto weg rollen. We schieten in de lach, pakken het wiel op en gooien het op het dak. Voortaan ook maar de sjorbanden controleren. Het is wel toevallig dat bij ons en de Patrol het reservewiel ervan afvalt. Op dit soort wegen is het een slijtageslag voor de auto’s. Alles wat los en vast zit trilt los. 5 km verderop een mul stuk zand van 30 meter lang. Wij komen erdoor, de Patrol ook, maar de Corsa niet. team schorpioenen, dakar, challenge gambia We zetten de Patrol ervoor en de Corsa is eruit. Probleem is dat de einddemper van de uitlaat er ook afligt. Deze ligt klem tussen de auto en het mulle zand. We krikken de auto op en gooien de demper in de achterbak van de Corsa, dat repareren we later wel. We komen geregeld stukken mul zand tegen, alleen dit stuk is wel 100 meter lang. Wij rijden erdoor, het zand vreet aan onze banden en wil ons laten stoppen. Wij komen erdoor en weten dat gaat de Corsa niet halen. Het Belgisch team komt er ook door. De Corsa staat vast tot aan de assen. Wij zetten de Disco in lage gearing en sper en rijden terug door het mulle zand. We zetten de auto voor de Corsa. De sleepkabel is snel gepakt, die ligt standaard op het dak van de Corsa aan de voorzijde al vast gemaakt

De Disco zoekt naar grip maar graaft zich in. Vast tot de assen. We zetten het Belgisch team voor de Disco maar dit gaat niet met 3 auto’s tegelijk weg rijden in het mulle zand.
De Patrol staat geduldig te wachten voor het mulle zand. Met ons lange touw trekken we eerst de Corsa dan de Landrover en dan de Toyota van de Belgen op de harde grond.
100 meter verderop staat een huisje met wat stoeltjes ervoor. We besluiten daar maar wat eten te maken. In die 100 meter krijgt de Corsa ook nog eens een lekke band, we rijden door naar de schaduw van het huisje en wisselen daar de band.

De eigenaar komt naar buiten en vraagt of we wat willen eten. Onze Belgen praten ook Frans en dat is verdomd handig. We krijgen een Berber omelet met groenten, drinken en een nagerecht. Het smaakt ons allemaal prima. We gaan verder. De route is extreem maar geweldig. Een grote steen klapt tegen de onderkant van de Corsa. De Corsa rijdt ineens duurder dan de Landrover, ze verliezen veel brandstof. Krik eronder, de aanvoer en retour leiding zijn finaal door de midden geslagen. Met wat slang, ijzerdraad en vulkaniserende tape worden de brandstof leidingen voor nu gerepareerd.team schorpioenen, dakar, challenge, gambia In Zagora op de camping aangekomen, staan er al monteurs te lobbyen, en kruipen onder de auto’s om maar wat te kunnen repareren. De Corsa besluit om in de garage de brandstof leidingen te laten repareren. Wij zetten ons tentje op.team schorpioenen, dakar, challenge, gambia De Patrol heeft geen vertrouwen in de wiellagers en besluiten ook naar de garage te gaan. Ons tentje is opgezet, we zetten de auto weg op de parkeerplaats. Er klinken onheilspellende geluiden onder de auto vandaan. Met een zaklantaarn kruipen we onder de auto met in ons kielzog een monteurtje. De stabilisatorstang ligt los, aan een zijde zijn we een moer kwijt. Aan de andere kant drukt de stang tegen de achterveren. Dit is niet goed. We besluiten om ook naar de garage te gaan.team schorpioenen, dakar, challenge, gambia Wel naar dezelfde garage als de Blue Patrol. Ja, word er geknikt, follow me. Met een bloedgang rijdt er een Disco V8 voor ons door de stad, luid toeterend.
Bij de garage aangekomen wordt er al druk gesleuteld aan de Patrol. Bij de Disco vliegen er 5 man onder de auto. Ze willen de stabilisatorstang ook verhogen zodat die minder getorst staat, klinkt logisch, waarom ook niet we zijn er nu toch. Het zijn echt vakmannetjes, ze maken van niets iets. Na anderhalf uur sleutelen zijn ze klaar, we dingen wat af en moeten 500 Dirham betalen en mijn winterjas. Nou daar kun je niet voor tobben. Aangekomen op de camping maken we nog roerbak, ei met worstjes en curry saus en eten pas tegen middernacht. De auto’s staan klaar voor een nieuwe dag.

Welterusten.

(Einde dag 8)

Voorgaande reisverslagen:

Team Schorpioenen onderweg naar Dakar 1

Team Schorpioenen onderweg naar Dakar 2

Team Schorpioenen onderweg naar Dakar 3

Team Schorpioenen onderweg naar Dakar 4

Team Schorpioenen onderweg naar Dakar 5

Team Schorpioenen onderweg naar Dakar 6

Team Schorpioenen onderweg naar Dakar 7