EEM Groepenkasten

Tips voor hardlopen in warm weer

drenthe loopfestijn marathon klazienaveenVandaag wordt het heerlijk zomers weer met temperaturen die kunnen oplopen tot wel 30 graden Celsius. Ook vanavond blijft het nog lang warm. Om 22.00 uur kan het zelfs nog 24 graden zijn. Betekent dit dan dat je niet kunt hardlopen? Niets is minder waar, je kunt zeker wel gaan hardlopen. Uiteraard brengt de hitte wel enige voorzorgsmaatregelen met zich mee.

Hieronder enkele tips voor hardlopen in warm weer.

  1. Ga hardlopen als de zon niet op z’n sterkst is
    Een geluk vandaag is dat het Drenthe Loopfestijn vanavond wordt gehouden. Het is dan nog wel warm, maar de zon is dan niet meer op zijn sterkst.
  2. Zorg dat je voldoende drinkt!
    Niet alleen tijdens de wedstrijd, maar gedurende de hele dag. Drink regelmatig, ook als je geen dorst hebt. Als je dorst krijgt, is het eigenlijk al te laat. Drink echter ook weer niet te veel.
    Uiteraard is het ook belangrijk om na de wedstrijd je vocht weer aan te vullen. Tijdens je training verlies je veel belangrijke vitaminen, mineralen en electrolieten. Vul deze aan met bijvoorbeeld de juiste sportdranken.
  3. Neem drinken en voeding mee
    Er is niks vervelenders én ook gevaarlijker om zonder drinken op pad te gaan voor een lange duurloop met dit weer. Onderweg tijdens het Drenthe Loopfestijn staan ook voldoende posten, maar neem vooral ook je drinken mee voor onderweg.
  4. Neem een goed ventilerende pet
    Een pet is lekker tegen de zon, maar kan ook een oververhit hoofd veroorzaken. De meeste hitte raak je kwijt via je hoofd. Kies je toch voor een pet, neem dan een goed ventilerende pet of neem een zweetbandje of haarbandje om het zweet en natte haren uit je ogen te houden.
  5. Pas op dat je niet verbrand!
    Als je hardloopt in de zon dan lijkt het alsof je twee keer zo snel verkleurd. Zorg dat je je goed insmeert met de juiste zonnebrand met hoge factor. Kies voor een zonnebrand die water/sport proof is. Tijdens het hardlopen met deze temperaturen zweet je veel en is een goede zonnebrand die ook onder die omstandigheden zijn werk goed doet een must. LET OP: Vooral de oren en neus zijn uitsteeksels die erg snel verbranden.
  6.  Pas op voor tekenbeten
    Als je door het bos hebt gelopen, check dan na je run of je geen teken op je lichaam hebt zitten. Laat een vriend, vriend, je ouders of een loopmaatje even je haar controleren en check verder echt elk plekje op je lichaam. Teken nestelen zich op je meest vreemde plekken. Een tekenbeet kan de ziekte van Lyme veroorzaken.
  7. Bescherm je ogen tegen de zon!
    Het is niet alleen erg irritant om met dichtgeknepen ogen je wedstrijd af te moeten werken, al die zon is ook nog eens slecht voor je ogen. Met de juiste hardloopzonnebrillen ga je goed voorbereid op pad. Je beschermt je ogen met de 100% UV filter glazen en kunt zo ongestoord genieten van je wedstrijd! Heb je geen specifieke hardloopbril, doe dan een gewone zonnebril op.
  8. Neem je telefoon mee in gevallen van nood
    Het grote gros van de mensen kan al niet meer hardlopen zonder zijn of haar smartphone. Voordeel hiervan is dat je altijd bereikbaar bent en in gevallen van nood ook zelf iemand kunt bereiken. Met een speciale smartphonehouder kun je de telefoon heel eenvoudig meenemen.
  9. Géén zouttabletten
    Vroeger werden zouttabletten nog wel eens aanbevolen op warme, hete wedstrijddagen. Doe dit echter niet. Hoewel het juist is dat zweet zout bevat, is het gebruiken van zouttabletten vergelijkbaar met het drinken van zeewater als je dorst hebt. Het verergert het probleem alleen maar. Drink ruim vocht en vul het verlies van zouten aan met het zout van je voeding.
  10. Ga samen lopen
    Wat is er lekkerder om met dit weer samen te lopen? Zoek een loopmaatje en ga samen op pad. Pas je tempo op elkaar aan en geniet samen van dit heerlijke loopweer.
  11. Pas je tempo aan!
    Pas je tempo aan bij warm weer, ook als je goed getraind bent
    Start rustig. Controleer je tempo, elke seconde op een kilometer te hard in het begin van de loop, kan aan het einde minutenverlies per kilometer betekenen. Loop je eigen tempo; vermijd tempoverhogingen en sprinten in de laatste kilometer.
  12. Geniet van het hardlopen!
    Dit is misschien wel de allerbelangrijkste tip. Zolang je geniet van het hardlopen, heb je minder last van de omstandigheden en kun je, zo lijkt het, beter tegen de warmte.

(Bron: run2day.nl)

Tripadvisor NL 600x300






Back To Top