EEM Groepenkasten

Vaarrecreanten waarderen de Veenvaart

Fietspad Koning Willem Alexanderkanaal Veenvaart KlazienaveenRegio – Het gaat de goede kant op met de Veenvaart. Vaarrecreanten waarderen de Veenvaart en dan met name de fietsmogelijkheden en de rust in het gebied. Ze blijven tegenwoordig langer hangen.

De Groene Trambrug

Gerda en Jans de Vries merken dat ook in hun thee- en koffieschenkerij De Groene Trambrug, direct gelegen aan de Veenvaart. Boswachter Jans moet steeds vaker bijspringen. Veel fietsers en wandelaars strijken neer op het terras en genieten van het uitzicht op de Veenvaart, de brug, de sluis en de passerende bootjes. Volgens Gerda en Jans is er helemaal niks te merken van een tanende belang zoals weleens wordt vermeld.

de groene trambrug klazienaveen veenvaart kwak koppelsluis

Gerda de Vries bij De Groene Trambrug

Uit tellingen van de provincie Drenthe blijkt echter dat er de licht dalende trend zich nog steeds doorzet. Ook statisticus Herry Thole komt ongeveer met dezelfde cijfers. Volgens Jans de Vries geven die cijfers echter een vals beeld van het aantal boter dat ter plekke passeert. De reden daarvoor is ook duidelijk. “Zowel in Klazienaveen als Klazienaveen-Noord zijn er plekken waar losse boten op trailers te water worden geladen. Die boten varen meestal niet de hele Veenvaart af, maar blijven heel vaak in de buurt. Bovendien worden er in Klazienaveen en in het Veenpark sloepen verhuurd en komt de Snikke elke dag langs.”, legt Jans uit.

Langer blijven hangen

Volgens De Vries zijn er dit jaar niet alleen meer passerende boten dan voorheen, maar blijven de vaarrecreanten volgens hem ook langer hangen in het gebied. “De mensen zijn vooral verrast door de fietsmogelijkheden, de vriendelijkheid van de mensen en de rust.”, aldus Jans. “Iemand uit Weesp die ik heb leren kennen noemt dit ‘De Grijze Vaart’, omdat het zo heerlijk rustig is. Die man zei op grotere wateren omver te worden geblazen door de jetski’s. Dit soort mensen blijft steeds langer hangen op de Veenvaart en dat is nou net waar het om gaat, want aan 3.000 keer een brug opendraaien verdien je niks!”

de groene trambrug klazienaveen veenvaart kwak koppelsluis

Rust wordt gewaardeerd

Stoffer Appeldorn, bestuurslid van Coöperatie Vereniging De Veenvaart, deelt de mening van De Vries. Bij hem op de hoek in Oranjedorp ligt een kleine aanlegplaats. “De mensen waarderen vooral de rust. Sommige mensen blijven zelfs langer dan een week voordat ze weer verder varen.”, aldus Appeldorn.

Het doel van de coöperatie is om het in 2013 geopende Koning Willem-Alexander Kanaal aantrekkelijker te maken voor met name de vaartoeristen. De start was wat stroef, maar inmiddels is het bestuur druk bezig om de lijnen naar de toekomst uit te zetten. De website over de Veenvaart wordt verder geprofessionaliseerd, de aanlegsteigers worden uitgebreid met water en stroom voor de recreanten en er worden meer evenementen georganiseerd.

Evenementen aan het water

Volgens Appeldorn zou elk van de 8 dorpen die in de coöperatie zitten een evenement aan het water opzetten. Een voorbeeld is Emmer-Compascuum dat veel koren heeft. “Een feest met shantykoren die zeemansliederen zingen zoals dat binnenkort wordt gegeven zou het volgens mij goed doen.”

Veenvaart Klazienaveen Erica Emmen

Bediening van de bruggen

Over de bediening van de bruggen wordt met name bij de Miniman in het Dagblad van het Noorden veel geklaagd. Een veel gehoorde klacht is dat het door werkvoorzieningsschap EMCO uitbesteedde persoon niet flexibel zou zijn. “Daar erger ik mij groen en geel aan!”, zegt Jans de Vries. “Vaarrecreanten waarderen het juist enorm dat de bruggen bediend worden door brugwachters en niet automatisch opengaan. De medewerkers van EMCO leveren maatwerk. Ze maaien het gras langs de oever, vissen troep uit het kanaal en onderhouden het trekpontje voor wandelaars. Ze doen echt uitstekend werk.”

(Bron: dvhn.nl)