EEM Groepenkasten

Zonneroute langs A37 tussen Klazienaveen en Hoogeveen

a37 snelweg autoweg duitsland tol tolheffingRegio – Als het aan Rijkswaterstaat ligt komt er een zonneroute langs de A37 tussen Klazienaveen en Hoogeveen. Hierbij worden zonnepanelen gebruikt als geluidswal en vangrails.

Rijkswaterstaat onderzoekt de mogelijkheden om binnen afzienbare tijd van de snelweg tussen Klazienaveen en Hoogeveen de zonneroute van Nederland te maken.

500 Voetbalvelden

Het is de bedoeling om over een traject van 43 kilometer langs de A37 zonnepanelen op vangrails, geluidswallen en bermen te plaatsen. Ook zullen er bij de knooppunten in de klaverbladen zonnevelden komen.

Het totale oppervlakte aan zonnepanelen komt hiermee op zo’n 300 hectare, ongeveer 500 voetbalvelden groot. De energieopbrengst van deze zonneroute moet voldoende zijn voor naar schatting tussen de 30.000 en 60.000 huishoudens.

Rekening houden met landschap

Rijkswaterstaat heeft 3 stedenbouwkundige ontwerpbureaus opdracht gegeven onderzoek te doen naar de mogelijkheden van de A37 als zonneweg. Daarbij moet rekening worden gehouden met het landschap.

Bij het huidige ontwerp gaan alle overbodige elementen van de snelweg langzaam verdwijnen. Ontwerper Posad Spatial Strategies probeert met de panelen het uitzicht van het Drents landschap te versterken.

In het ontwerp van Studio Marco Vermeulen hebben de zonepanelen dezelfde kleur als de achtergrond, zodat de zonnepanelen zich aanpassen aan het achterliggende landschap.

Toekomst

Volgens Vermeulen zijn ook de A6 en A58 in beeld om zonneweg te worden. De A37 geldt als een proef. Rijkswaterstaat wil met de zonneroutes in 2030 over een energieneutraal wegennet beschikken.

De ontwikkelaars hebben niet alleen naar de plannen op korte termijn gekeken, maar ook naar de toekomst. Posad Spatial Strategies heeft bijvoorbeeld ook naar de mogelijkheden gekeken naar een rijstrook die elektrische auto’s van stroom voorziet.

Of de plannen van Rijkswaterstaat daadwerkelijk worden uitgevoerd is nog niet duidelijk. Eind januari verwacht Rijkswaterstaat meer duidelijkheid te hebben over het vervolgtraject.

Naast bovengenoemde projectontwikkelaars is ook IAA uit Enschede en Amsterdam gevraagd onderzoek te doen.

(Bron: dvhn.nl)